29 mei: Honeymoon Island State Park

Het is onze laatste ochtend in Orlando. Na het ontbijt pakken we snel de koffers in en checken uit.

Omdat ik zo verliefd geworden ben op de schattige manatee, maken we vandaag een extra stop in Crystal River. In de wintermaanden troepen ze met honderden samen in de Three Sisters Springs. De kans is klein dat we er zullen zien, maar we nemen het risico. Wanneer we tickets gaan kopen voor de Trolley (die naar de springs rijdt) krijgen we te horen dat er deze morgen geen manatees gespot zijn. Maar misschien hebben we geluk en is er ondertussen toch eentje​ in de bronnen gezwommen.

Helaas geen geluk, de bronnen zitten vol kajakkers en zwemmers. De trolley komt pas terug over 30 minuten, dus lopen we over de boardwalk en gaan we even kijken op de trail rond de wetlands. Daar kan Wesley zijn camera nog een beetje uittesten op de vogeltjes en grote libellen.

Na een half uur gaan we terug naar de stop van de trolley, maar deze blijkt al weg te zijn. De volgende laat heel lang op zich wachten, we vermoeden dat de vrouw pauze heeft. We zijn een beetje ongeduldig, want veel is hier niet te zien en we verliezen enorm veel tijd.

Wanneer we eindelijk terug bij onze auto zijn, zetten we onze rit verder naar het Honeymoon Island State Park waar je de Osprey Trail kan doen. Hier nesten veel ospreys (vandaar de naam), een soort visvalk. Onderweg stoppen we bij Wendy’s voor een snelle hap. Omdat het vandaag Memorial Day is, krijgen we een gratis frostee (ijsje).

Bij het State Park aangekomen betalen we $8 inkom en rijden verder naar het uiteinde van het park. Het is druk, de meeste Amerikanen hebben vandaag vakantie en komen barbecueën of op het strand liggen. Op de trail is het gelukkig rustig, we zijn helemaal alleen.

Normaal doe je ongeveer 1 uur 15 minuten over de Osprey Trail, maar we zijn zeker dubbel zo lang onderweg. We willen veel zien en wachten dikwijls een tijdje als we iets horen ritselen in de struiken. We worden beloond 🙂 Gordeldieren lijken niet goed te zien, maar horen uitstekend. Dus als je deze beestjes wil zien, mag je totaal geen geluid of beweging maken. Alleen dan kan je ze van dichtbij zien. Ze kwamen tot aan onze voeten en hadden dan pas door dat we er stonden.

In één van de osprey nesten zouden bald eagles zitten, waardoor de trail ingekort is. Ze willen deze beestjes zo veel mogelijk met rust laten, begrijpelijk… We zien een jonge bald eagle bij het nest zitten. De ouders zien we helaas nergens zitten of vliegen. Geen super foto’s, want we mogen niet te dichtbij komen. Maar, we hebben er eentje gezien!

Opeens schrik ik van een wasbeertje, die even hard schrikt van mij en in de struiken verdwijnt. Balen, want Wesley heeft hem niet gezien en we hebben geen foto. Wat verder zien we gelukkig nog 2 wasbeertjes lopen. Duidelijk geen vriendjes, want ze beginnen te vechten en de ene jaagt de andere in een boom. Die beestjes kunnen wel serieus krijsen tegen elkaar!

We lopen terug naar de auto via de Pelican Trail. De natuur heeft ons weer beloond, onze buit vandaag: 2 landschildpadden, 3 armadillen (gordeldieren), 3 wasbeertjes, heel veel ospreys, veel andere vogeltjes, een paar krabbetjes, hagedisjes en een bald eagle! Helaas ook veel insecten, we zijn weer een aantal bulten rijker.

Tegen zonsondergang rijden we het park uit richting ons hotel in Sarasota. Onderweg begint het te bliksemen, maar echt onweren doet het niet. Enkel wat ontladingen door de warmte. We rijden over de mooie en superhoge Sunshine Skyway Bridge, maar veel zien we er niet van. Het is ondertussen al pikdonker.

Het is al laat als we bijna bij het hotel zijn. We hebben allebei geen zin meer om op restaurant te gaan, dus stoppen we in de Publix voor avondeten. Wat een mooie winkel is dit toch… Ik koop gewone mac ’n cheese, Wesley met smoked gouda. We nemen ook nog wat drinken mee.

We slapen de komende 2 nachten in het hotel Lantern Inn & Suites. In de hotelkamer aangekomen ben ik een beetje verrast. Het is een grote kamer die leuk ingedeeld is. En de wifi werkt!

We warmen ons eten op (het smaakt!) en gaan op tijd slapen. Morgen staat het Myakka River State Park op de planning.