7 juni: Stormweer

Vandaag gaat de wekker al om half 7. We hebben een dagtrip geboekt naar Dry Tortugas met een seaplane. Tijdens onze vorige Florida trip zijn we met de ferry geweest. Je bent heel lang onderweg met deze boot (2,5u heen & 2,5u terug), waardoor wij vonden dat onze tijd op het eiland veel te kort was. Ons eerste plan was om er een nachtje te kamperen, maar toen we een paar maanden geleden belden om een plaats vast te leggen bleek alles al superlang volzet te zijn. Met een seaplane is het veel duurder, maar wel een unieke ervaring.

Omdat je geen eten kan kopen op Dry Tortugas en er geen lunch inbegrepen is in de seaplane tickets, maken we een lunchzakje aan het ontbijtbuffet. Als we in de auto stappen om naar het vliegveld te rijden, krijgen we telefoon van de organisatie waarbij we geboekt hebben. Nog voor we opnemen beseffen we allebei dat onze dagtrip vandaag niet zal doorgaan. Ze bellen enkel om slecht nieuws te melden. De vrouw bevestigt dit, de piloot heeft beslist om vandaag niet te vliegen doordat er slecht weer op komst is.

We kunnen ons geld terugkrijgen of op een andere dag vliegen, we kiezen uiteraard voor de tweede optie. We hebben hier veel te lang naar uitgekeken. Deze week zijn er enkel nog tickets beschikbaar voor een halve dag, maar dit willen we niet. Dan hadden we evengoed met de boot kunnen gaan. Onze laatste en enige kans is volgende week maandag, 12 juni. Die dag checken we uit en zullen dan onze dag in Marathon verliezen, maar we leggen het toch vast. Ze geven nog een hele week slecht weer, de kans is helaas groot dat ze die dag ook niet zullen vliegen. Maar we wagen het erop… We willen veel te graag terug gaan.

Het is nog vroeg en we zijn allebei nog moe, dus kruipen terug in ons bedje. Een uurtje later begint het hard te onweren, de regen komt met bakken uit de lucht. De parking van ons hotel staat al snel helemaal onder water. Mijn hart maakt een sprongetje bij elke donderklap. Ze zijn luid, het onweer lijkt recht boven ons hotel te hangen.

Tegen de middag is het eindelijk droog en gaan we naar buiten om door Duval Street te wandelen. We willen niet te ver ronddwalen, want ze hebben nog meer onweer voorspeld. We belanden in de Waterfront Brewery waar we iets drinken en eten. Wesley proeft een aantal biertjes, maar is niet echt onder de indruk. Het mag dan wel Belgian style beer zijn, heel erg lekker zijn ze deze keer niet. Zijn kipburger daarentegen was de beste die hij ooit gegeten heeft 😉

We gaan op tijd terug naar het hotel, er komt heel slecht weer aan en we willen dan liefst veilig binnen zitten. Wesley gaat nog snel naar een CVS om eten voor vanavond te halen en om onze melkvoorraad aan te vullen. Het ontbijt hier stelt eigenlijk niet veel voor, dus we gaan de komende dagen weer onze eigen cornflakes eten.

Een tijdje later komt de regen weer met bakken uit de lucht. We zijn allebei een filmpje aan het kijken tot ik opeens vanuit mijn ooghoek een druppel zie vallen. In het plafond zit een scheur die er daarvoor niet was en er komt vrij veel water uit. Mijn koffer, die er onder staat, is al goed nat. Gelukkig had ik hem dicht gedaan, zodat mijn kleren niet nat zijn. Ook uit de buitenmuur komt water, onder het raam is een gaatje waar het gewoon uit stroomt.

Wesley haast zich, in de gietende regen, naar de receptie. Hij hoeft maar een paar woorden te zeggen en krijgt al sleutels mee voor een andere kamer. De receptionist laat uitschijnen dat het niet de eerste keer is dat dit gebeurt. Hij dringt aan om de kamer zo snel mogelijk te ontruimen, want het plafond zou naar beneden kunnen komen!

We pakken alles in sneltempo in, in plaats van alles mooi op te vouwen gooi ik mijn kleren gewoon in de koffer. Het moet snel gaan. Daarna komt het leuke deel… Doordat het een motel is en de nieuwe kamer aan de overkant ligt, moet alles verhuisd worden over de parking, in de gietende regen. We staan op sommige plaatsen tot over onze enkels in het water.

Als ik even later terugga naar onze oude kamer om een vergeten waterfles te halen, staat deze al helemaal onder water. Gelukkig zaten we niet te schuilen in één of andere bar en waren we in de kamer zodat we snel konden reageren.

Op het nieuws geven ze continu weather alerts. In de omgeving van Miami en Fort Lauderdale zijn er veel overstromingen. Mensen scheuren zelfs met een airboat door de straten, waar ook alligators beginnen door te zwemmen. Er zijn verschillende vluchten vertraagd of gecancelled en ze hebben zelfs een shoppingcenter moeten ontruimen omdat de parking helemaal ondergelopen was. In Key West is het regenrecord van 1876 verbroken. Allemaal leuk om na te vertellen, maar ik had toch liever een stralend zonnetje gehad.

De weersvoorspellingen voor morgen zijn ook niet zo goed. We hebben niets gepland en zullen morgenvroeg wel bekijken wat we doen.