10 juni: Sightseeing en nog een Ghost Tour

Het was laat gisteren, dus we slapen weer lekker lang uit. Wesley koopt online combitickets voor de Old Town Trolley, het Lighthouse Museum en Fort East Martello. In East Martello zijn we gisterenavond geweest om Robert The Doll te bezoeken, maar we willen het volledige museum zien en gaan daarom vandaag terug. De tickets zijn 6 dagen geldig van zodra je één van de plaatsen bezoekt, dus geen stress om alles vandaag op korte tijd te moeten doen. Morgen hebben we nog een volledige dag.

Overmorgen moeten we helaas uitchecken in Blue Marlin. Ik pak de koffers al voor een deel in, dan kunnen we morgen op tijd de deur uit om ons to-dolijstje af te werken. Na de middag vertrekken we met de auto naar het fort. In Key West doen we normaal alles te voet, maar het fort ligt 5 mijl (+/- 8km) van ons hotel en dat is een beetje teveel van het goede in deze hitte. We kunnen voor de ingang parkeren, veel bezoekers lijken er niet te zijn.

De man achter de balie geeft ons twee geplastificeerde A4’tjes mee waarop meer informatie staat over elk onderdeel. Wij vinden het museum heel interessant en spenderen hier toch wel een aantal uurtjes. Er zijn veel mensen die we er op 10 minuten zien doorgaan en op het einde klagen dat er niet veel te zien is. Tja, als je geen moeite doet om alles te lezen en bekijken…

We maken niet van elk deel foto’s, het fort / museum is een aanrader om zelf te bezoeken. Een fotoverslag:

En oh ja, nog vergeten te vertellen: Wees altijd beleefd tegen Robert, vraag zijn toestemming om een foto te nemen & bedank hem daarna ook. Anders kan je veel onheil overkomen, not kidding! 😉

Als we alles in het museum gezien hebben geven we de A4’tjes terug af aan de man achter de balie. We blijven nog een tijdje napraten over het fort, onze ervaringen van gisterenavond en Robert The Doll. We weten dat niet iedereen geïnteresseerd is in paranormale zaken, dus ik ga er niet teveel over uitweiden, maar de man vertelt toch wel een aantal opmerkelijke zaken over dingen die in het fort gebeuren sinds Robert er verblijft. Als Dan achter de balie zit en je wil er meer over weten, vraag er naar! Hij zal je vragen met veel enthousiasme beantwoorden.

Doordat we nog zo lang zijn blijven plakken, stappen we pas tegen sluitingstijd (half 5) het museum buiten. We willen genoeg tijd voorzien voor het Lighthouse Museum dus besluiten dit morgen te bezoeken. Wesley wil heel graag foto’s gaan maken op het mooie kerkhof van Key West, dus dat wordt onze volgende stop. We vinden niet direct een parkeerplaats in de buurt, ze zijn allemaal voorzien voor bewoners, en rijden dan maar terug naar ons hotel om de auto af te zetten.

We frissen ons even op in de kamer en vertrekken daarna te voet richting het kerkhof. In de buurt van ons hotel is een burrito restaurant (eerder take away), Bad Boy Burrito, waar Wesley al een paar dagen verlekkerd naar het menu staat te kijken. Hij bestelt een phattie met roasted chicken, tomatilla saus en sharp cheddar. Ik weet dat we over 2 uurtjes gaan eten, dus bestel niets. De burrito is al half op voor we aan een foto denken. Ik mag met veel moeite een stukje proeven, dus het zal wel heel lekker geweest zijn! We zetten onze weg verder richting het kerkhof en nemen een gratis plattegrond mee aan de ingang. Op deze website vind je veel informatie over interessante graven.

Het is een groot kerkhof waar veel te zien is. We hebben nog maar een uurtje voor de poorten dicht gaan, dus kiezen maar een paar interessante punten uit.

Een fotoverslag:

Om iets voor 7 uur stappen we het kerkhof buiten, niet veel later komen ze de poorten sluiten. Hier zou ik niet graag opgesloten zitten… We moeten pas om half 9 op de afgesproken plaats zijn, dus gaan eerst nog een hapje eten. Wesley heeft online een Italiaans restaurant gevonden met heel goede reviews, Mangia Mangia Pasta Cafe. We weten hoe groot de porties hier kunnen zijn en zien gigantische borden met pasta voorbij komen, dus we bestellen geen voorgerecht. Wesley bestelt een Chicken Parmesan en ik een vegatarische pasta met champignons, tomaten, spinazie en feta. Ze serveren hun pasta’s met lookbrood om duimen en vingers bij af te likken! Het is allemaal superlekker, maar veel te veel!

We bedanken voor een dessert, want rollen nu al bijna naar buiten. Net voor half 9 staan we op de afgesproken plaats, een bloemenwinkel. Een beetje later komt onze gids, Henry, aangelopen. Hij vertelt ons dat er 9 mensen geboekt hebben voor deze tour. Op dit moment zijn we nog alleen, dus we hopen op een privétour. Helaas komt er nog een gezin van 4 aansluiten, de andere 3 personen komen niet opdagen.

De eerste stop van de tour is in de bloemenwinkel zelf, deze wordt uitgebaat door zijn nicht. Henry geeft ons een korte uitleg over hoe de tour gaat verlopen, wie hij is en waarom hij deze paranormale “rondleidingen” geeft. Hij is hier geboren en getogen en heeft een heel uitgebreide kennis over de geschiedenis van Key West en haar inwoners. Ik ga opnieuw niet teveel uitweiden over de verhalen die we te horen krijgen, maar maak liever een beetje reclame voor de Conch Ghost Tours. Dit is geen theatraal gedoe zoals bij veel andere tours, maar gewoon een man die over zijn persoonlijke paranormale ervaringen vertelt.

Tijdens de tour begint Henry al te merken dat wij de enige zijn die echt geïnteresseerd luisteren naar zijn verhalen. Hij neemt ons apart en vraagt om op het einde nog even te blijven. We blijven nog bijna een uur napraten en beloven hem een mailtje te sturen als we nog eens naar Key West komen. We plannen om volgend jaar terug te komen in september, dan ben ik jarig. Henri vertelt ons dat hij een speciale ghost tour met materiaal in elkaar zal steken, speciaal voor mijn verjaardag. Ik kijk er, eerlijk gezegd, al enorm naar uit!

Onderweg hebben we verschillende foto’s gemaakt die eigenlijk niet voor publicatie zijn, we probeerden alleen rare dingen vast te leggen. Helaas zien we niets speciaal op de foto’s, we sturen er wel voor alle zekerheid een paar door naar Henri. Als we afscheid genomen hebben lopen we nog even terug naar het kerkhof om nog een paar foto’s te nemen met het statief. Uiteraard langs de buitenkant want het kerkhof is gesloten. Het resultaat:

Daarna wandelen we terug naar ons hotel en kruipen ons bedje in. Het is al na 12 uur en we willen morgen op tijd opstaan. Er staat nog een deel op de planning en de koffers moeten nog verder ingepakt worden.